Automobilisten onbekend met technologische mogelijkheden eigen auto

01-11-2017 4 reacties

Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen.

Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust. 

 

De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.

 

Laag bewustzijn en kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”

 

Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.
 

Doe de test:  (Her)ken jij deze rijhulpsystemen?

 

ADAS belangrijk bij vergroten verkeersveiligheid en doorstroming
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken. Deze zogenaamde ADAS systemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten”.

 

Jan van Delft, Vereniging van Zakelijk Rijders (VZR) geeft aan: “Onze autobestuurders willen veilig en comfortabel van A naar B. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat het veiligheidsbewustzijn  van autobezitters verbeterd kan worden. Niet alleen voor wat betreft bestaande systemen, maar ook wat betreft de aanschaf van systemen bij het bestellen van een (zakelijke) auto. Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel  omhoog’.

 

Downloads:

4  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 

Een momentje...
P. Vd Kamp 01-11-17 om 13:48

Is dit rapport publiekelijk beschikbaar? Al dit soort opties kosten zakken vol met geld die autoverkopers je echt wel proberen aan te smeren. Ik heb het vermoeden dat dit een gekleurd onderzoek is. En daarmee trek dit onderzoek bijzonder in twijfel. En volgens mij worden hoofdzaak en bijzaak omgedraaid om populistisch stuk te schrijven. Ik ben zonder meer voor veiligheid maar als ik daarvoor 10.000 euro extra moet betalen, is het een heel ander verhaal.

Anoniem 01-11-17 om 14:12

Beste P. van de Kamp, het rapport kunt u onderaan dit artikel downloaden (in het Engels). Evenals een Nederlandstalige samenvatting. Groet, Connecting Mobility

Jeroen 01-11-17 om 19:54

Heel goed al die snufjes. Maar Adaptive cruise control, veilig voor jezelf, maar een drama voor het achteropkomende verkeer. Auto remt soms onverwacht omdat deze niet anticipeert op tussenvoegend verkeer. Ook als je de snelheid hoger hebt staan dan de rest van het verkeer, remt de auto, laat ruimte, geeft weer gas oeps teveel en remmen maar weer. En dan heb je file.....
Ik gebruik het nauwelijks. Ik rijd liever op de limiter (niet cruise control) met op de achtergrond het pre collission systeem.

willem vermeulen 06-11-17 om 8:58

Het onderzoek ondersteunt de stelling van een aantal deskundigen dat de tussenfasen van traditionele auto naar volledig automatisch voertuig, de meest problematische zijn, omdat er een niet goed voorspelbare mix optreedt van verschillende soorten systemen met verschillende typen gebruikers.

 

Neem contact op:

088 798 26 31
info@connectingmobility.nl 

Bezoekadres:

Griffioenlaan 2
3526 LA Utrecht

Postadres:

Postbus 2232
3500 GE Utrecht

Volg ons op:

Twitter
LinkedIn